Title: So much to learn, so little time to learn it : North American archival education programs in the information age and the role for certificate programs / Helen R. Tibbo
Author: Tibbo, Helen R.
Notes: Sumario: Archivists in North America have described, discussed, and debated the necessary and optimal content, configuration, and venue for archival education for close to a century but have given little consideration to integrating technology within archival curricula. Increasingly, archivists are faced with a high tech world in which they must understand issues including information systems, the nature of electronic records and databases, record migration, digitization, and web design and creation for provision of access. This paper explores the nature and extent of information technology and information science coursework and knowledge discussed in the Society of American Archivist's Guideliness for a Graduate Program in Archival Studies and thet students have available to them while in archival programs. It concludes with a proposal for Library and Information Science education programs in archival management on top of master's degrees to allow for additional information science coursework.
Sumario: Archiveros y gestores de documentos norteamericanos han mantenido, durante décadas, intensos debates acerca de cuáles debían ser los contenidos de la educación archivística, mostrando, en general, escaso interés por la incorporación a los planes de estudio de las modernas tecnologías de la información y de la comunicación. Pese a ello, la creciente generalización de dichas tecnologías ha afectado profundamente al funcionamiento de los archivos, que han debido adaptarse con rapidez a las nuevas circunstancias. En la actual "era digital", un archivero, cuyo trabajo se encuentra cada vez más ligado a los avances de la informática y las telecomunicaciones, no puede ya ejercer su profesión si, por ejemplo, ignora cómo se elaboran y manejan las bases de datos digitales o desconoce la manera en que la información se difunde y consulta a través de Internet. En el artículo se examina el alcance de las propuestas de planes de estudio que se formulan en las "Directrices para un Programa de Graduado en Estudios Archivísticos", elaboradas, en el año 2002, por la Society of American Archivists. Finalmente, Helen R. Tibbo, partidaria de que los programas de educación archivística incluyan, de manera destacada, la enseñanza de las nuevas tecnologías, analiza y compara los programas de distintos cursos de postgrado, entre ellos los que conducen a la obtención de un Certificate of Advanced Studies.
Registros relacionados: En: Archives and Museum Informatics. - Pittsburgh, Pa. : Archives & Museum Informatics, 1989-c.2001 = ISSN 1042-1467. - V. 6, N. 2 (2006), p. [231]-245
En: Archival Science : International Journal on Recorded Information. - Dordrecht : Kluwer Academic Publishers, 2001- = ISSN 1389-0166. - 03/04/2006 Volumen 6 Número 2 - 2006 , p. [231]-245
Materia / geográfico / evento: Archivística-Plan de estudios-América del Norte
Archivos-Tecnología de la información
Tipo de publicación:
Artículos y Capítulos
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